torsdag 27 mars 2008

Japanplaner och Glad Påsk i efterskott

Vi kan börja med att mina pjäxor är sönder. Mitt "retaining system" - dvs kabeln som stramar åt pjäxan ungefär där smalbenet går över i foten har gått av på ena pjäxan. Det hände för övrigt i ett ofrivilligt litet klipphopp med plattlandning. I "staden" vi bor i finns inga alpinaffärer och de i närheten (ca en timmes bilåkning) ville ha drygt 5000 för pjäxorna jag hade spanat in - ett par garmont endorphine. Jag visste att de fanns i calgary (2,5 h) för ungefär 3500 så jag och Spencer som jag bor och jobbar med bestämde oss för att åka dit. Efter en hel del fixande hade vi ledigt samma två dagar, skjuts dit och bil och bostad när vi väl kom till Calgary. Allt fint, vi skulle tom kunna åka till en skidort nära Calgary som heter Sunshine village och få känna på ett annat berg som omväxling under en dag.
Vi skulle få skjuts till Calgary med några andra som jobbar på Castle Mtn som skulle köra en Chris - en australiensisk skidjournalist till flygplatsen. Han hade gjort ett reportage på vårat berg och verkade för övrigt imponerad trots bara två vettiga liftar. Vi skulle åka i en av de minibussarna som vi normalt åker till och från berget i. Så vår resa började kvällen innan med att köra till en stad i närheten och möta upp de andra.
På kvällen pratade jag en del med Chris och här kommer anledningen till första delen av rubriken - det han berättade gjorde oss jävligt sugna på Japan nästa säsong. Hans favoritort heter Nozawa Onsen. Den har drygt 1000 fallhöjdsmeter och ungefär 25 liftar. Terrängen och snön ska vara riktigt bra och puderhetsen bara en bråkdel av den här. Dvs, man kan åka ospårat även några dagar efter snöfall. Onsen står för övrigt för de 13 allmänna varma källorna som finns i byn och som alla är gratis att använda. Byn ska vara väldigt typisk japansk till skillnad från hur skidorter brukar vara. När vi gjorde mer efterforskningar upptäckte vi att ett säsongspass för 6 dagar/vecka kostar 1500 kr och ett fullt kostar ca 3000. Mat och boende ska inte vara speciellt dyrt och med flygresor för ungefär 8000 känns det som att det är där vi hamnar nästa säsong om inget väldigt oförutsett inträffar.
Tillbaka till resan. Jag sov i ett alldeles för kallt rum men i en skön säng och morgonen efter åkte vi till Calgary i en knökfull minibus. Väl där spenderade jag och Spencer ungefär 3 timmar i affären där jag skulle köpa pjäxorna. Alla jag prövade tycktes ge mig ont någonstans eller så domnade mina fötter av efter 15 minuter. Till slut köper jag pjäxorna som gör minst ont efter att expediten har förklarat deras återlämningspolicy - fritt fram att pröva pjäxorna några dagar eller tom en vecka. Alla pengarna tillbaka så länge de ser okej ut - annars ett litet avdrag. Så jag tänker att jag åtminstone kan ge dem en chans och morgonen efter åker vi till Sunshine. Systemet var ganska intressant men snön dålig och pjäxorna ännu värre. Jag kunde inte ens åka ett helt åk innan de gjorde ont. Det var bara att ha de uppknäppta så mycket som möjligt och försöka stå ut till dagens slut. Samma kväll lämnade jag tillbaka dem och fick alla pengarna tillbaka. Senare åkte vi tillbaka Blairmore och de senaste dagarna med riktigt bra snö har jag åkt med ena pjäxan lös och den andra knäppt. Självklart ganska riskabelt men det har fungerat förvånansvärt bra.
Vi jobbade hela påsken men på lördagen åt vi svenskar en riktigt fin påskmiddag komplett med äggmålning och sillen från Ikea - nästan som hemma. Hur var firandet i Runtuna mamma, pappa och Natalie? Kändes det ovant att inte ha det vanliga firandet för mig i kombination? Fick ni någon tårta med marsipankyckligar i alla fall?

Sebastian


8 kommentarer:

Marita sa...

Hej på er!
Trist med pjäxorna. Mitt råd till dig blir att försöka få tag på ett par begagnade. Kan man inte köpa från hyrshoperna? Din pjäxor (är de förresten inte Jonatans) köpte han begagnade för väldigt många år sedan och de verkar ju ha varit hur bra som helst. Själv är jag ständigt på jakt efter begagnade slalompjäxor. Jag kan inte använda den nya sorten, får ont i benen pga att de är så vinklade. Vi har förresten ett par slalompjäxor i din storlek på vinden. Men det hjälper ju inte nu.
Ja påsken i Runtuna var som vanligt. Det kändes lite konstigt att du inte var med. (Du har ju ändå varit det, de senaste 20 åren.)Å andra sidan fick vi ju mera tårta. Den med gula marsipankycklingar gick alldeles utmärkt att äta, trots att vi inte firade din födelsedag. Annika och Co var nere från Umeå.Vi spelade Retro parvis. Jag och Rodi vann efter en hård match, främst från Gunilla och Didrik som var på vippen att vinna.
Japan verkar väldigt intressant. Men det är väl en viss konkurrens om jobben, inte minst från alla japaner....
Vi funderar förresten på att "vända på kuttingen" I stället för det här med "barnen som går i föräldrarnas fotspår" tänker vi bli föräldrarna som går i barnens fotspår. Natalie vill säsonga i Alperna när hon har gått färdigt gymnasiet. Det vill vi också...Alperna eller varför inte Kanada...
Så om drygt ett år skaffar vi oss något mindre och drar ut i världen...
Kramar Marita

Sebastian Ailert sa...

Hej. Jo dom är Jonatans från början (fascinerande va?). Jag vet inte vart ifrån du fått idén att de är hur bra som helst? Det finns ju en anledning till att pjäxor nu för tiden har 4 istället för ett spänne. Sen att jag har dålig kraftöverföring i dom, att de är kalla, inte transporterar bort fukt, fötterna somnar osv är bara bonusar. Nej den är gången blir det ett par top of the line pjäxor formgjutna efter min fot istället för begagnade som ju är anpassade efter någon helt annans. Många av de pjäxorna jag har kollat på kan man ställa in lutningen på. Men du går väl efter din övertygelse som vanligt.
Japanplanerna bygger på att vi tjänar ihop tillräckligt innan för att inte behöva jobba. Ca 40-50000 borde räcka och jag är redan halvvägs.
Kul att höra om era planer, men jag måste nog säga att jag tror det när jag ser det. Fast det vore förstås grymt om ni bodde nära en skidort (annan än yxbacken) så man kunde komma och hälsa på. Kör på!

Marita sa...

Kära son! Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg med "du går väl efter din övertygelse som vanligt". Lite ligger det väl i det, precis som att du går efter din övertygelse.
Det är ändå facinerande att Jonatans pjäxor varit så pass bra och hållt så länge.Han köpte dem begagnade tillsammans med de första slalomskidorna (de röda som jag för övrigt lärde mig åka slalom på.) Vi har alltså haft dem i över tio år...
Och de pjäxor som du säger "nu för tiden har fyra spännen i stället för ett", ser exakt likadana ut som slalompjäxorna gjorde på 1970-talet. Man har alltså gått tillbaka till den ursprungliga modellen. Sedan är väl det här med formgjutna pjäxor absolut det bästa...
När det gäller planerna på att "säsonga" handlar det väl delvis om hur pass attraktiv man är som medelålders på den marknaden. Tror du exempelvis att vi skulle kunna få jobb i Kanada?Men vi är inte ensamma om de här planerna. Vi hade Johan, Annika, Kerstin och Kåre på besök och de kan också tänka sig det här.Fast då kanske främst att jobba som stugvärdar i svenska fjällen.
Och det är ju också en möjlighet...som kanske är mera realiserbar.
Kramar Marita

Sebastian Ailert sa...

Hej

Just Kanada kan vara svårt. Den allmänna regeln är att ingen utlänning ska få jobb i Kanada om det finns en kanadensare som hellre vill ha jobbet. Arbetsgivarna ska hellre ta en underkvalificerad kanadensare. Så är det åtminstone i teorin.
I praktiken är suget efter arbetare stort här. Alberta ligger i topp och Calgary ligger i topp där. När jag var i Calgary såg man annonser uppsatta i fönstren på varannan affär/restaurang. Spencer som kommer därifrån trodde att man lätt skulle kunna få klart med flera nya jobb på en dag och det tvivlar jag inte på.
Jag och Agnes fick ju ett ungdomsvisa. Ni skulle behöva vanliga visan, vilket man bara får om man först har ett jobb. Och jobb får man inte så lätt om man inte har visa. Krångligt.
Jag skulle nog satsa på Europa om jag vore er. Arbetsgivare borde vilja ha vuxna hellre än ungdomar som super, tjafsar, slutar, och jobbar allmänt dåligt. Men jag har ingen aning - trots allt jag har läst om att göra en säsong har jag aldrig hört talats om folk i er ålder som vill göra det, så ni skulle verkligen vara pionjärer. Som på den gamla goda tiden?
Sverige skulle förstås funka, men vore det inte jävligt trist att traska runt bland stugorna i sälen och kolla städningar när ni hade kunnat vara i alperna (med allt vad det innebär) istället?

Marita sa...

Hej igen!
Och tack för redovisningen av visum- och arbetsmarknadsläget i Kanada. Ja, Rodi är väl mer inne på Alperna. (Framförallt för den goda matens skull.)I svenska fjällen handlar det mer om att vara stugvärd i någon fjällstuga för turåkare. Så du slipper hälsa på oss i Sälen...
Lite mer om pjäxor. Jag förstår inte riktigt vad det är för fel på din pjäxa. Men det verkar väldigt vanskligt att åka med lös pjäxa. Risken är väl stor att du kör omkull och bryter något ben...
Går den inte att laga på något sätt, eller spänna fast med en rem?
Du skulle ju också kunna köpa några begagnade pjäxor, i väntan på att du hittar de där som är riktigt bra...och inte gör ont.
Vi fick förresten mycket snö för en vecka sedan. Nu är den helt borta. Men jag och Rodi "fångade dagen" och åkte skidor sex av sju dagar.
Det var jätteskönt, speciellt när solen sken. Jag fick lite Alpkänsla, trots att jag bara var på allmänningen. Vi åkte också på Vrinnevifältet och sista åket i Lillsjöskogen. Men då var det lite väl mycket vattenpölar och kala fläckar att parera emellan...
Vårhälsningar Marita

Marita sa...

Ah, skrev nyss en ganska lång kommentar men det funkade inte. Det var i alla fall bra hos mormor och morfar även fast det kändes lite tomt utan syskon. Det känns förövrigt tomt hela tiden utan syskon. Framförallt när jag pluggar, jag behöver ju er hjälp då! Det låter spännande med Japan, fast dyrt. Va kul att du, Agnes vill testa snowboard, det borde du verkligen göra. Jag tycker det var jätteroligt och det kändes som en ny utmaning. Därför borde Sebbe med testa det, fast han vill väl inte överge sina kära skidor. Men det är ju extra bra att om ni kan ha privatlärare. Berätta hur det går sen. Ha det bra kramar/Natalie

Moa sa...

Hej!
Verkligen kul diskussion det har, jag skrattade hogt flera ganger nar jag laste den!
Om pjaxorna, om sasongandet.. Och sa Natalie pa slutet.
Hoppas alla hade en trevlig pask by the way. Min var mycket intressant men allt annat an paskaktig, det var den hogtiden da Indierna slanger farg pa varandra och pa hundarna och pa kossorna.Dessutom regnade det hur mycket som helsttrots att det aldrig regnar i Arambol.
Nu ska jag se om detta funkar!
Kram Moa

Ek sa...

Hej Agnes och Sebastian!

Vi vill bara tala om att vi idag varit på en vårlig utflykt till Vångsten. Solen sken, blå- och vitsippor blommar för fullt och LUSTHUSET ÄR BESTÄLLT! Vi ser fram mot att få sitta där med er i sommar och njuta av utsikten mot Valdemarsviken. Nåja, en liten skymt av densamma i varje fall!

Kramar från Gunilla och Per