torsdag 20 mars 2008

Vår. Och djur

Det verkar som om våren har kommit hit. Inte bra. Fast det kom lite snö för några dagar sen. För några dagar sen tog jag också av mig mitt stöd för knäet permanent. För två dagar sen ramlade jag när jag skulle in i bussen på morgonen...så nu är det på igen. Men jag är nästan van nu, det var en besvikelse första timmen efter att det var på igen men vad kan man göra?

S var i Calgary och Sun Shine i tisdags och onsdags. I Calgary finns det ett IKEA. S kom hem med Ballerina- och Singoallakakor, Marabouchoklad samt sill. Så det blir en påsk i alla fall. Erik, den tredje svensken här och vi ska äta påskmiddag...jag Undrar hur det kommer gå eftersom alla jobbar på Påskafton...Jag saknar påskris lite också, vi brukar ha ett stort på golvet och det är alltid så härligt när det slår ut små blad på det. Fast om jag inte mins fel så har någon av mina föräldrar alltid fått en tidig hösnuva av det.

För några dagar sedan rapporterades det på i våran liftradio att all personal som bodde på berget skulle se upp eftersom det någon eller några hade sett en "cougar" vandra runt personalboendet. Jag visste inte riktigt vad det var och i hopp om en tvättbjörn men med insikten att det måste vara något farligt såg jag bara en enorm tvättbjörn med jätteklor och vassa tänder framför mig. Tillslut var jag tvungen att fråga någon för jag vet att det inte finns jättetvättbjörnar. Det visade sig att det var en puma! En enorm gul puma...då gick jag in. Visst skulle det vara kul att se men det skulle nog vara det sista. Det var dock några som gick direkt bort till boendet eftersom de hade sina husdjur utomhus. Inga husdjur kom till skada den dagen.

Alla husdjur på berget är riktigt härliga att ha att göra med. Det är alltid någon hund som har gjort sig fri och springer runt och vill bli klappad...Favoriterna är nog lavinhundarna som åker lift. Om man har tur kan man få en Golden i knäet när man jobbar på toppen av Huckleberryliften. Sen finns "Caca Ve" också. Det är Stephans hund, båda kommer från Quebec. Jag har ingen aning om vad hundens namn betyder (och det stavas antagligen inte så heller). Caca Ve är väldigt liten och brukar tillbringa dagen på sin husses axlar vart han än går. Har man tur kan hon hoppas över till ens axlar...det krävs oftast att man äter något för att det ska ske.

På tal om djur så har jag också fått höra att det ska finnas vilda kalkoner här...Stora som "tre ihopbuntade katter" springer de omkring i flock om femtio och är dessutom jättefula. Det låter helt surrealistiskt.

Det var allt för nu!

Agnes

P.S. Sandra! kolla din why_londonmail. D.S.

2 kommentarer:

Marita sa...

Hej och glad påsk på er!
Så ni börjar få vår...Här har vi plötsligt fått riktigt vinterväder. Stora snöflingor singlar ned utanför mitt fönster.
Igår åkte jag och Rodi skidor på fälten i Vrinneviskogen. Då var det inte mycket snö, det gick precis att glida fram. Men det kändes skönt med lite omväxlande motion, jämfört med allt gående.
Hörde något om att Kanada hade fått väldigt mycket snö och att man på flera skidorter skulle förlänga vintersäsongen. Gäller det hos er med?
Roligt med alla djur som ni har runtomkring er. Men den där puman verkar lite mysko, skulle den verkligen kunna anfalla en människa?
Känner mig lite avundsjuk på allt nytt ni får uppleva. Jag vill också resa iväg. Jonas ska förresten fortsätta jobba i Alperna. I sommar ska han vara vandringsguide och sedan blir det en ny vintersäsong.
Må så bra!
Kramar Marita

Åsa sa...

Hej Agnes. Här kommer en hälsning från farmor. Hon hade börjat skriva ett brev till dig när din pappa ringde ( söndag kl 10.00, precis som vanligt) och meddelade att brevet hinner nog inte fram innan ni sticker. Farmor bad därför mig skicka ett stort tack för de brev du skickat och hon hoppas att du hälsar på och berättar om allt ni upplevt i kalla Canada när ni kommit hem. Idag är det vår i Småland, 10-15 grader och ljumma vindar, härligt! Familjen på Muggebogatan hälsar så gott också. Kram på er/Åsa